Prema Jungovom mišljenju, ženski princip u nesvesnom jednog muškarca je anima, a animus je muški princip u nesvesnom žene. Reči "anima" i "animus" su preuzeti od ženskog i muškog oblika latinskog naziva za dušu. U funkcionalnom smislu reči, animus i anima su arhetipivi nesvesnog zaduženi za komunikaciju između ega(budne svesti) i kolektivnog nesvesnog.
Jung je rekao da ukoliko je "susret sa senkom uzorak u individualnom razvoju...susret sa animom je remek-delo." Jung je smatrao da je proces razvoja anime jedan od najvažnijih izvorišta stvaralačke sposobnosti.
Jung je verovao da razvoj anime prolazi kroz četiri različita nivoa, kojima on nadeva imena, Eva, Helena, Marija i Sofija. Šire posmatrano, čitav proces razvitka anime u muškarcu tiče se otvaranja muškog subjekta ka emocionalnosti i time ka široj duhovnosti,stvaranjem nove svesne paradigme koja obuhvata intuitivne procese, kreativnost i maštu i psihičku osetljivost prema sebi i drugima, tamo gde ranije nisu postojali.
EVA
Prva je Eva, koja je dobila ime po uzoru na Adama i Evu iz Starog Zaveta. Ona se odnosi na pojavu žene kao predmeta žudnje muškarca. To je čulna žena koja ga zavodi i kuša na greh.
Jung je rekao da ukoliko je "susret sa senkom uzorak u individualnom razvoju...susret sa animom je remek-delo." Jung je smatrao da je proces razvoja anime jedan od najvažnijih izvorišta stvaralačke sposobnosti.
Jung je verovao da razvoj anime prolazi kroz četiri različita nivoa, kojima on nadeva imena, Eva, Helena, Marija i Sofija. Šire posmatrano, čitav proces razvitka anime u muškarcu tiče se otvaranja muškog subjekta ka emocionalnosti i time ka široj duhovnosti,stvaranjem nove svesne paradigme koja obuhvata intuitivne procese, kreativnost i maštu i psihičku osetljivost prema sebi i drugima, tamo gde ranije nisu postojali.
EVA
Prva je Eva, koja je dobila ime po uzoru na Adama i Evu iz Starog Zaveta. Ona se odnosi na pojavu žene kao predmeta žudnje muškarca. To je čulna žena koja ga zavodi i kuša na greh.
HELENA
Druga je Helena, što predstavlja aluziju na Helenu Trojansku ig grčke mitologije. U ovoj fazi muškarac vidi žene kao sposobnost za uspeh u svetu i kao samopouzdana, inteligentna bića, čak i ako nisu u potpunosti moralna ili puna vrlina. Druga faza pokazuje snažan raskol između spoljašnjih sposobnosti (ppr. poslovnih ili konvencionalnih veština) i nedovoljno razvijenih ili nedostajućih unutrašnjih kvaliteta(nesposobnost za vrline, nedostatak vere ili mašte)
Druga je Helena, što predstavlja aluziju na Helenu Trojansku ig grčke mitologije. U ovoj fazi muškarac vidi žene kao sposobnost za uspeh u svetu i kao samopouzdana, inteligentna bića, čak i ako nisu u potpunosti moralna ili puna vrlina. Druga faza pokazuje snažan raskol između spoljašnjih sposobnosti (ppr. poslovnih ili konvencionalnih veština) i nedovoljno razvijenih ili nedostajućih unutrašnjih kvaliteta(nesposobnost za vrline, nedostatak vere ili mašte)
MARIJA
Treća faza je Marija, koja je dobila ime prema hrišćanskom teološkom učenju o Devici Mariji (Isusovoj majci). Na ovom nivou razvoja, čini se da muškarci smatraju da žena poseduje vrline(čak i na ezoteričan ili dogmatski način), isto tako kao što se određene aktivnosti koje se svesno smatraju nemoralnim ne mogu primeniti na njih.
Treća faza je Marija, koja je dobila ime prema hrišćanskom teološkom učenju o Devici Mariji (Isusovoj majci). Na ovom nivou razvoja, čini se da muškarci smatraju da žena poseduje vrline(čak i na ezoteričan ili dogmatski način), isto tako kao što se određene aktivnosti koje se svesno smatraju nemoralnim ne mogu primeniti na njih.
SOFIJA
Četvrta i konačna faza razvoja anime je Sofija, koja je dobila ime po grčkoj reči Mudrost. Ovde dolazi do potpune integracije koja dopušta muškarcu da vidi ženu i odnosi se prema njima kao prema posebnim ličnostima koje poseduju kako dobre tako i loše osobine. Najznačajni aspekt ovog poslednjeg nivoa je to što anima manifestuje (u snovima) kao personifikaciju "mudrosti" i postaje pomoćnica muškarcu u kreativnim izazovima. Anima je sad dovoljno razvijena da nijedan pojedinačan subjekat ne može u potpunosti i za stalno sadržati slike sa kojima je povezan( i koje je po svojoj prilici, predstavljaju).
Jung je verovao da svaka žena poseduje pravu riznicu predstava animusa u sebi, dok se muška anima sastoji samo od jedne dominantne slike.
Jung je tvrdio da postoje četiri uporedna nivoa razvoja animusa u žene.
- Čovek pretežno fizičke snage
Animus se "najpre pojavljuje kao personifikacija puke fizičke snage- na primer kao atletski šampion..."
- Čovek od akcije ili romanse...poput britanskog pesnika 19.veka, Šelija:ili čovek od akcije-poput heroja, lovca i slično.
- Čovek kao profesor, sveštenik i govornik
- Čovek kao koristan vodić za (samo) razumevanje žene.
Animus se pojavljuje kao Hermes, ili glasnik bogova: u snovima on je vodič koji pokazuje put."Poput Sofije, ovo je najviši nivo posredovanja izmedju nesvesnog i svesnog Uma.
Četvrta i konačna faza razvoja anime je Sofija, koja je dobila ime po grčkoj reči Mudrost. Ovde dolazi do potpune integracije koja dopušta muškarcu da vidi ženu i odnosi se prema njima kao prema posebnim ličnostima koje poseduju kako dobre tako i loše osobine. Najznačajni aspekt ovog poslednjeg nivoa je to što anima manifestuje (u snovima) kao personifikaciju "mudrosti" i postaje pomoćnica muškarcu u kreativnim izazovima. Anima je sad dovoljno razvijena da nijedan pojedinačan subjekat ne može u potpunosti i za stalno sadržati slike sa kojima je povezan( i koje je po svojoj prilici, predstavljaju).
Jung je verovao da svaka žena poseduje pravu riznicu predstava animusa u sebi, dok se muška anima sastoji samo od jedne dominantne slike.
Jung je tvrdio da postoje četiri uporedna nivoa razvoja animusa u žene.
- Čovek pretežno fizičke snage
Animus se "najpre pojavljuje kao personifikacija puke fizičke snage- na primer kao atletski šampion..."
- Čovek od akcije ili romanse...poput britanskog pesnika 19.veka, Šelija:ili čovek od akcije-poput heroja, lovca i slično.
- Čovek kao profesor, sveštenik i govornik
- Čovek kao koristan vodić za (samo) razumevanje žene.
Animus se pojavljuje kao Hermes, ili glasnik bogova: u snovima on je vodič koji pokazuje put."Poput Sofije, ovo je najviši nivo posredovanja izmedju nesvesnog i svesnog Uma.
Нема коментара:
Постави коментар